دسته بندی ها:

مدت زمان مطالعه

2

دقیقه

روز ۳۵اُم جنگ

نویسنده:

سردبیر مجله

تاریخ انتشار:

فروردین 16, 1405

تعداد بازدید:

121

بازدید

دست ایران از گلوی نفت امریکا برداشته نمی‌شود

با عبور اولین نفت‌کش فرانسوی از تنگه هرمز، ماجرای تنگه ابعاد جدیدی به خود دارد می‌گیرد. دیگر این نعمت الهی صرفا روی انرژی و امنیت اثر نمی‌گذارد. سی‌ان‌ان گزارش داده که ایران با سیاست متفاوت در هرمز شکاف میان آمریکا و اروپا را دارد ایجاد می‌کند.

حالا دیپلماسی براساس قدرت را ایران در منطقه دارد شکل می‌دهد.

اتفاق خیلی مهم از نگاه سی‌ان‌ان اینست: ایران سیستم مشخصی را در تنگه دارد اجرا می‌کند. آن‌ها کشتی‌های آمریکایی را متوقف می‌کنند اما به کشتی‌های اروپایی اجازه عبور می‌دهند؛ البته فقط اگر آن کشورها در برابر ترامپ موضع بگیرند و در پشت درهای بسته امتیازات لازم را بدهند. کاری که هند کرد. سه نفت‌کش ایران را آزاد کرد تا دو نفت‌کشش را از تنگه عبور دهد و حالا هند بعد از هفت سال با ایران قرارداد خرید نفت امضا کرده است. چه کسی باور می‌کرد هند که اینجور به اسرائیل و آمریکا نزدیک بود به چنین کاری مجبور شود؟!

خبر بدتر برای دولت امریکا اینست که رویترز گزارش زده که دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده معتقد است که بعید است ایران به این زودی‌ها تنگه هرمز را بازگشایی کند. یعنی اینکه امریکا توان بازکردن تنگه را نخواهد داشت.

حالا ایران حکمرانی جدیدی را در تنگه در حال اجرا است:

۱. دشمن متخاصم حق عبور ندارد.

۲. دوست عبورش آزاد است.

۳. غیر دوست باید با ایران مذاکره کند و با قبول شروط ایران می‌تواند کشتی‌اش را عبور دهد.

هر چند این جنگ نعمت تنگه هرمز و قدرت اقتصادی و امنیتی آن را به ما نشان داد؛ امریکایی‌ها معتقد هستند جنگ از دست ترامپ در رفته است.

برچسب ها

جدول محتوایی

دسته بندی مطالب

مطالب مرتبط